Het transport van 30-10-1942 vanuit Westerbork is net als sommige voorgaande transporten, een weinig overzichtelijk transport. Het bestond uit 659 gedeporteerden waarvan bij een tussenstop in Cosel 200 “arbeidsgeschikte” jongens en mannen tussen 15 en 50 jaar werden gedwongen de trein te verlaten om als dwangarbeiders te worden ingezet in de omliggende werkkampen.
Van Cosel uit gingen allen naar St. Annaberg en vandaar hetzij begin November 1942 naar Sakrau, hetzij medio November 1942 naar Gleiwitz dan wel in Januari 1943 naar Niederkirch. In Sakrau hadden ongeveer dezelfde uitsplitsingen plaats als bijvoorbeeld het transport van 23-10-1942.
Voorts ging half November een transport naar Königshütte en in Januari 1943 via Johannsdorf naar het ressort Gross Rosen (enkelen terechtgekomen in Blechhammer). Een ander gedeelte vertrok eind 1942 via Gogolin naar Blechhammer.
De groep, die naar Niederkirch is gegaan, kwam ±Februari 1943 in Seibersdorf terecht en in Maart 1943 in Blechhammer (uitgezonderd enkelen, die naar Ottmuth gingen en vermoedelijk eerst in Mei 1944 Blechhammer bereikten, en enkele anderen, die werden overgebracht naar Bunzlau, ressort Gross Rosen).
Ook de Gleiwitz-groep (die overigens grotendeels bestond uit gedeporteerden van het transport van 2-11-1942), werd eind Maart 1943, op enkelen na, doorgezonden naar Blechhammer. Uit Blechhammer werden tenslotte ook van het overhavige transport sommigen afgevoerd naar Bismarckhütte.
De mannen, die in Cosel zijn uitgestapt, moeten, tenzij anders blijkt, en overigens met inachtneming van de gestelde algemene conclusies, worden geacht te zijn overleden op het tijdstip en ter plaatse als in het volgend overzicht vermeld:
Van het transport van 30 October 1942: ná 2 November 1942, doch uiterlijk 31 Maart 1944 in één der arbeidkampen in Silezië
Bron: Publicatie van het Nederlandse Rode Kruis uit October 1952, " Auschwitz deel III, de deportatietransporten in de z.g. Cosel-periode van 28 Augustus tot 12 December 1942/transport 30-10-1942 - pagina's 12 punt 6 e.v.; blz. 18 en 19; pagina 25 en 26; blz. 50 en 51; Bijlage III/transport 30-10-1942